Stanna av Flora Wiström

En romantiserand gestaltning av Stockholm, karaktärer en vill ha som sina egna vänner och ett lite banbrytande sätt att skriva så skulle jag kort beskriva Flora Wiströms debutroman Stanna. Det är en ungdomsbok som präglas av relationer i dess olika slag. Bland annat om att inte veta om man ska stanna i en relation eller inte och det starka systerskapet. Vill ni veta mer noggrant vad den handlar om så tryck HÄR.
 
Jag älskade den här boken rent ut sagt. Jag gillar hur hon målar upp Stockholm, det är precis den drömbilden jag har av att leva i huvudstaden och den här boken får mig verkligen att vilja flytta dit. Det jag dock fann mest intressant och annorlunda med Stanna var hur den var skriven. Vi måste till en början bara säga att Flora är väldigt duktig med ord. Sedan gör hon något som jag tycker sticker ut från många andra ungdomsböcker, som verkligen ger henne möjligheten att fånga en publik av läsare som kanske i vanliga fall tycker att böcker kan vara långrandiga och jobbiga att ta sig igenom. Hon ha korta och koncisa kapitel på allt från en sida till några fler, men det kommer aldrig ett kapitel på så många sidor som tio. Detta gör att tempot i boken rullar på och det känns som det händer någonting hela tiden. Ibland kan man uppleva att det liksom blir strötid i en bok där författaren tar upp någonting som kanske känns helt ovesäntligt eller inte hade behövts ältats i fem sidor. Det sker däremot inte i Stanna. Det känns som om Flora, som är en ung bloggerska, kommer från en "modernare" generation författare. Det längsta många läser idag kan vara en tweet på 140 tecken, en caption på instagram eller på sin höjd någons blogginlägg om semesterresan till Maldiverna. Vi växer upp i ett samhälle där vi vill ta in mycket information snabbt och då krävs det att det hålls kort och koncist där de viktigaste delarna lyfts fram. Just eftersom kapitlen hålls korta tror jag Flora lyckas med just detta och jag tror att det är en ypperlig bok för ovana läsare som vill börja nysta sig in i vimmlet av bokryggar. Denna boken är för mig en fullpoängare, den hamnar faktiskt bland mina favoriter. Alice läser du det här så iväg till närmsta bokhandel eller bibliotek och läs den här! Sidorna verkligen flyger förbi.
 

(bilden är snodd från Floras blogg)

"Den olycka som täppt till ådrorna under vintern läcker ut i rännstenen och byts ut mot något nytt." -Stanna av Flora Wiström
/Alicia

Kommentera här: